ترکیب انسان از روح و بدن

مطالب دیگر:
📂آموزش باز کردن image ها در کامپیوتر جهت کلاس ششم ابتدایی 📂آموزش نصب برنامه های ادوبی Adobe Master Collection فتوشاپ و غیره 📂(Comprehensive Dictionary of Electrical Engineering (Phillip A. Laplante - فرهنگ جامع مهندسی الکترونیک (فیلیپ.آ.لاپلانت)📂پاورپوینت معماری همساز با اقلیم📂پاورپوینت اتصالات در سازه فولادی📂ارتقای ویندوز7و8 به 10با حفظ اطلاعات📂نرم افزار اندروید آموزش بخیه زدن📂پاورپوینت نور و کاربرد آن در معماری📂نرم افزار اندروید آموزش همگانی احیای قلبی ریوی📂پاورپوینت بررسی سرمایه اجتماعی جوانان📂پاورپوینت معماری همساز با اقلیم (2)📂برنامه اندروید خوانندگی📂با بادگیری فایل زیر به راحتی میلیونی در بیار..... (با تخفیف ویژه)📂دانلود پکیج جامع نمونه سوالات آزمون استخدامی آموزش و پرورش 94📂پاورپوینت آموزش تفسیر نوار قلبی 📂آموزش تعمیر لامپ کم مصرف در عرض 2 ساعت (نسخه اصلی)📂نقشه اتوکد شهر تهران📂نقشه توپوگرافی شهر تهران📂نقشه آماده سازی منطقه 22 تهران📂نقشه های gis کاربری اراضی تهران
ترکیب انسان از روح و بدن .ترکیب انسان از روح و بدن |1800300|zigmaz|

صفحات 12

کسانی که به معارف اسلامی تا اندازه ای آشنایی دارند می دانند که در خلال بیانات کتاب و سنت، سخن روح و جسم یا نفس و بدن بسیار به میان می آید و یا اینکه تصور جسم و بدن که به کمک حس درک می شود تا اندازه ای آسان است و تصور روح و نفس، خالی از ابهام و پیچیدگی نیست.

اهل بحث از متکلمین و فلاسفه شیعه و سنی در حقیقت «روح »، نظریات مختلفی دارند ولی تا اندازه ای مسلم است که روح و بدن در نظر اسلام دو واقعیت مخالف همدیگر می باشند. بدن به واسطه مرگ، خواص حیات را از دست می دهد و تدریجا متلاشی می شود ولی روح نه اینگونه است بلکه حیات بالاصاله از آن روح است و تا روح به بدن متعلق است، بدن نیز از وی کسب حیات می کند و هنگامی که روح از بدن مفارقت نمود و علقه خود را برید (مرگ) بدن از کار می افتد و«روح »همچنان به حیات خود ادامه می دهد. آنچه با تدبر در آیات قرآن کریم و بیانات ائمه اهل بیت علیهم السلام به دست می آید این است که روح انسانی پدیده ای است غیر عادی که با پدیده بدن، یک نوع همبستگی و یگانگی دارد. خدای متعال در کتاب خود می فرماید: لقد خلقنا الانسان من سلالة من طین ثم جعلناه نطفة فی قرار مکین ثم خلقنا النطفة علقة و خلقنا العلقه مضغة فخلقنا المضغة عظاما فکسونا العظام لحما ثم انشاناه خلقا آخر (1)

یعنی:«تحقیقا ما انسان را از خلاصه ای که از گل گرفته شده بود آفریدیم، سپس او را نطفه ای قرار دادیم در جایگاه آرامی، سپس نطفه را خونی بسته کردیم پس خون بسته را گوشتی جویده شده کردیم، سپس گوشت جویده شده را استخوانهایی کردیم، پس استخوانها را گوشت پوشانیدیم پس از آن او را آفریده دیگری بی سابقه قرار دادیم ».

از سیاق آیات روشن است که صدر آیات، آفرینش تدریجی مادی را وصف می کند و در ذیل که به پیدایش روح یا شعور و اراده اشاره می کند آفرینش دیگری را بیان می کند که با نوع آفرینش قبلی مغایر است.

و در جای دیگر در پاسخ استبعاد منکرین معاد به این مضمون که انسان پس از مرگ و متلاشی شدن بدن و گم شدن او در میان اجزای زمین چگونه آفرینش تازه ای پیدا کرده انسان نخستین می شود، می فرماید:«بگو فرشته مرگ، شما را از ابدانتان می گیرد پس از آن به سوی خدای خودتان بر می گردید، یعنی آنچه پس از مرگ متلاشی گشته و در میان اجزای زمین گم می شود، بدنهای شماست ولی خودتان (ارواح) به دست فرشته مرگ از بدنهایتان گرفته شده اید و پیش ما محفوظید» (2).

گذشته از اینگونه آیات، قرآن کریم با بیانی جامع، مطلق روح را غیر مادی معرفی می کند، چنانکه می فرماید:«از تو حقیقت روح را می پرسند بگو روح از سنخ امر خدای من است » (3).

و در جای دیگر در معرفی امر خود می گوید:«امر خدا وقتی که چیزی را خواست این است و بس که بفرماید بشو، آن چیز بی توقف می شود و ملکوت هر شی ء همین است » (4).

و مقتضای این آیات آن است که فرمان خدا در آفرینش اشیاء، تدریجی نیست و در تحت تسخیر زمان و مکان نمی باشد، پس روح که حقیقتی جز فرمان خداوند ندارد مادی نیست. و در وجود خود خاصیت مادیت را که تدریج و زمان و مکان است ندارد....